Pravidla a důležité informace pro klienty Centra aktivního života zrakově postižených Tato pravidla upravují poskytování sociálně aktivizační služby Centra aktivního života zrakově postižených (dále jen CAŽ). Posláním CAŽ je pomocí skupinových a individuálních aktivit podporovat lidi se zrakovým postižením v udržování a rozvoji sociálních dovedností, přispívat k jejich společenskému začleňování a umožňovat jejich komunitní setkávání. 1. Poskytovatel Okamžik, z.ú., Na Strži 1683/40, Praha 4, tel.: 773 209 055, e-mail: caz@okamzik.cz, www.okamzik.cz, IČO: 70837791, číslo registrace sociální služby: 3703782. 2. Cílová skupina Naší cílovou skupinou jsou osoby s těžkým zrakovým postižením starší 18 let pobývající v Praze. Službu můžete využívat, pokud bez pomoci další osoby zvládáte běžnou komunikaci s pracovníky služby a nemáte omezení mobility bránící bezpečnému doprovodu další osobou. 3. Forma poskytování sociální služby Službu poskytujeme bezplatně ambulantní formou dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a prováděcí vyhlášky č. 505/2006 Sb. 4. Provozní doba Pondělí–čtvrtek: 9-17 hod., pátek 9-13 hod. Některé skupinové akce probíhají mimo uvedenou dobu. 5. Jednání se zájemcem o službu V případě, že chcete službu využívat, vyplníte formulář Žádosti o poskytnutí sociální služby. Na základě této žádosti s vámi probereme vaši situaci a domluvíme se na dalším postupu. 6. Uzavření smlouvy o poskytování sociální služby Poskytování služby začíná úvodní schůzkou. Během ní vás seznámíme s možnostmi využívání služby, objasníme vám pravidla a uzavřeme s vámi ústní smlouvu. Ta se sjednává na dobu neurčitou. Na vyžádání je možné uzavřít smlouvu písemnou. Dále vás poučíme o vašich právech, způsobu zpracování osobních údajů, vedení vaší dokumentace a vypracujeme s vámi individuální plán. Smlouvu o poskytnutí služeb nelze uzavřít, pokud žádáte službu, kterou neposkytujeme, nemáme dostatečnou kapacitu, nebo jste byli kvůli porušování pravidel ze služby CAŽ před méně než 6 měsíci vyloučeni. 7. Vypovězení smlouvy a ukončení čerpání služby Smlouvu můžete kdykoliv vypovědět, a to i bez udání důvodu. Z naší strany může dojít k ukončení poskytování služby, pokud přestanete splňovat podmínky pro zařazení do cílové skupiny nebo pokud nebudete dodržovat pravidla služby. Smlouva zaniká, pokud službu více než 3 měsíce nečerpáte (tzn. nenavštěvujete skupinové akce, nemáte dlouhodobou spolupráci s dobrovolníkem, nemáte zakázku na dlouhodobou spolupráci a ani nemáte žádný další požadavek). O této skutečnosti vás informujeme. 8. Vaše práva během čerpání služby CAŽ * respektující a zdvořilé jednání, ochranu osobnosti a osobní svobody, ochranu před nerovným přístupem, ochranu soukromí a osobních údajů; * podání stížnosti na pracovníky nebo způsob poskytování služby podle Pravidel podávání stížností a podnětů, která jsou na našich webových stránkách; * nahlížení do vaší dokumentace. 9. Vaše povinnosti během čerpání služby CAŽ * aktivní komunikace a spolupráce s námi; * respektující chování k ostatním klientům, dobrovolníkům a pracovníkům; * dodržování domluvených termínů schůzek, účasti na akcích apod. 10. Naše povinnosti poskytovatele * profesionální přístup v souladu s odbornými a etickými standardy; * vytváření bezpečného prostředí pro poskytování služby; * zachovávání mlčenlivosti. 11. Průběh poskytování sociální služby Během poskytování sociální služby je vám přidělen pracovník, tzv. klíčový pracovník. Ten společně s vámi vytváří individuální plán čerpání sociální služby s ohledem na vaše osobní cíle a možnosti. Pravidelně vás kontaktuje a vyhodnocuje s vámi vaši situaci, pomáhá vám při výběru vhodných skupinových aktivit a poskytuje vám individuální podporu, abyste mohli využívat pomoc dobrovolníka. 12. Důležité informace k organizaci a účasti na skupinových akcích * Každá skupinová akce má předem daný termín, délku, obsah, místo konání a místo srazu. Všechny tyto informace jsou zformulovány v pozvánce na akci. * Pozvánky vám pravidelně zasíláme vámi preferovanou formou (e-mailem, SMS zprávou). Podle pokynů uvedených v pozvánce se přihlašujete a jste evidováni jako zájemci. Na základě kapacity akce a dalších kritérií vás informujeme, zda je vám na akci rezervováno místo nebo jste zařazeni mezi náhradníky. V případě uvolnění kapacity, náhradníky kontaktujeme. * Pokud se nemůžete účastnit akce, na které je vám rezervováno místo, řádně se omluvíte. * Na místo srazu přicházíte včas a účastníte se akce po celou dobu jejího konání. * Za vodicího psa, který vás doprovází, nesete zodpovědnost. Účast psů, kteří nejsou vodicí, není možná. * Jste zodpovědní za případné škody, které svým chováním způsobíte vy nebo váš vodicí pes. * Akce jsou určeny pouze pro vás jako klienty CAŽ. * Účast na skupinové akci vám bude odmítnuta v případě, že nedodržujete pravidla slušného chování nebo jste pod vlivem návykové látky. 13. Důležité informace k využívání programu dlouhodobé spolupráce s dobrovolníkem * Program dlouhodobé spolupráce s dobrovolníkem je realizován ve spolupráci s Dobrovolnickým centrem, které zajišťuje proškolení a průběžnou práci s dobrovolníky. * Náplní spolupráce mezi vámi a dobrovolníkem je společné sdílení volnočasových aktivit nebo vizuální pomoc při zajišťování běžných potřeb. Frekvence a zaměření spolupráce vychází z vašich individuálních požadavků a možností dobrovolníka. * Pokud chcete využívat dlouhodobou spolupráci s dobrovolníkem, formulujete spolu se svým klíčovým pracovníkem požadavek (tzv. zakázku), tak aby byla co nejlépe řešena vaše situace a zároveň požadavky odpovídaly obsahu sociální služby a možnostem dobrovolnické pomoci. * V rámci programu můžete souběžně spolupracovat až s dvěma dobrovolníky. Dlouhodobá spolupráce může být po dohodě mezi vámi a dobrovolníkem ukončena nebo přerušena (max. na 1 rok). Do maximálního počtu dvou spoluprací se započítávají i přerušené spolupráce. * Ve chvíli, kdy o vaši zakázku projeví zájem konkrétní dobrovolník, kontaktuje vás váš klíčový pracovník a domluvíte se na společné úvodní schůzce. Na ní se seznámíte s dobrovolníkem a dohodnete se na průběhu spolupráce. * Poté s dobrovolníkem spolupracujete podle dohodnutého obsahu a frekvence. O případné změně v obsahu spolupráce informujete svého klíčového pracovníka. Každý měsíc zasíláte vy nebo váš dobrovolník pravidelné hlášení (datum, délka a náplň setkání). Hlášení zasíláte i v případě, že se jako dvojice v daném měsíci nesejdete. * Program dlouhodobá spolupráce využíváte výhradně pro svoje potřeby, nezprostředkováváte dobrovolníkovu pomoc jiným osobám.