Pravidla nouzových a havarijních situací Centra aktivního života Nouzové a havarijní situace nastávají zpravidla náhle a cílem řešení v dané chvíli je odvrátit bezprostřední ohrožení na zdraví a životě, posléze majetku. Nouzové situace vzniklé v souvislosti s klientem a) Infekční onemocnění klienta * Klient je povinen informovat o této skutečnosti pracovníka, pokud mají sjednanou osobní schůzku nebo je klient nahlášen na skupinovou akci. * Pracovník si s klientem domluví náhradní termín schůzky. V případě účasti klienta na skupinové akci se zruší jeho rezervace místa na akci. b) Zranění/úraz klienta při doprovodu * Pracovník poskytne první pomoc a snaží se zabránit dalšímu ohrožení. * Pokud to situace vyžaduje, pracovník volá Zdravotní záchrannou službu (155). * Pracovník ohlásí událost podle potřeby – rodině, osobě blízké, lékaři, policii apod. * Pracovník informuje vedoucího služby. c) Náhlé zhoršení zdravotního stavu klienta * Pokud je to možné, pracovník poskytne první pomoc. * Dle závažnosti pracovník volá Zdravotní záchrannou službu (155) a postupuje podle pokynů dispečerky. * Pracovník ohlásí událost podle potřeby – rodině, osobě blízké, lékaři, policii apod. * Pracovník informuje vedoucího služby. d) Krádež majetku klienta * Pracovník zamezí vstupu osob do prostor, kde ke krádeži došlo. * Po domluvě s klientem pracovník přivolá Policii ČR (158). * Pracovník vytvoří záznam o krádeži, přesně identifikuje zcizený majetek a odhad škody. * Pracovník informuje vedoucího služby. e) Agresivita klienta * Může se jednat o agresivitu slovní i fyzickou. * V případě potřeby pracovník volá Policii ČR (158) nebo Zdravotní záchrannou službu (155) * Pokud je klient agresivní, pracovník má právo mu službu neposkytnout. f) Klient pod vlivem návykových látek * Pokud je klient pod vlivem návykové látky, pracovník má právo mu službu neposkytnout. g) V čase domluvené schůzky klient neotvírá byt, klient se nedostaví na domluvenou schůzku * Pracovník se snaží opakovaně dovolat na mobilní telefon a zjistit situaci. * Pracovník informuje vedoucího služby a společně konzultují další kroky. * V případě vážného podezření na indispozici klienta kontaktuje pracovník Integrovaný záchranný systém (112). Situace vzniklé v souvislosti s pracovníky a) Pracovník, který má domluvenou schůzku s klientem, má zdržení nebo se na schůzku nemůže ze zdravotních nebo technických důvodů dostavit. * Pracovník řeší vzniklou situaci a volá klientovi/zájemci o službu, že má zpoždění nebo schůzku zruší a domluví náhradní termín. * V případě dlouhodobé nepřítomnosti pověří poskytnutím služby jiného pracovníka. b) Porušení práv klienta * Pokud dojde k porušení práv klienta, vedoucí služby kontaktuje poškozeného, zeptá se ho na názor na vzniklou situaci a navrhne řešení. * Každé porušení práv klienta pracovník ohlásí vedoucímu. O porušení práv vedoucí informuje ředitele organizace. * Pokud to situace vyžaduje, vedoucí učiní okamžitá nápravná opatření. c) Poškození majetku klienta pracovníkem * Pracovník informuje vedoucího služby o vzniklé situaci, vedoucí služby situaci posuzuje z hlediska odpovědnosti zaměstnance za škodu, dále lze řešit v rámci Zákoníku práce č. 262/2006 Sb., v platném znění. Havarijní situace V případě jakékoliv havárie informuje pracovník ředitele organizace, a pokud to situace vyžaduje, tak po konzultaci s vedoucí služby i klienty. a) Porucha přívodu vody, vytápění, výpadek elektřiny * Pokud to situace vyžaduje a havárii nelze odstranit, tak dojde ke zrušení domluvených schůzek a skupinových akcí. Klienti jsou o této skutečnosti informováni. b) Požár v organizaci * Pracovník upozorní na požár voláním: Hoří! a pokusí se ho uhasit vlastními silami. * Pokud nelze požár uhasit, tak evakuuje klienty do bezpečí. * Pracovník volá Hasičský záchranný sbor (150) c) Nefunguje zvonek u vchodových dveří * Pracovníci informují klienty, kteří mají v organizaci sjednanou schůzku a domluví se s nimi na náhradním způsobu kontaktu (telefonování při příchodu k budově). d) Nefunguje výtah v budově * Pracovníci informují klienty, kteří mají v organizaci sjednanou schůzku, a domluví se s nimi, zda chtějí využít schody v budově nebo se domluví na náhradním termínu schůzky. Pracovník informuje neprodleně ředitele a ten zajistí nápravu.